Lekkage opsporen
readtime 2 Minuten

Lekkage nieuwbouw: wat je MOET weten!

3 dec 2020 • redactie

Lekkage nieuwbouw: wat je MOET weten!

Dit blog is vooral interessant voor die lezers die willen weten wat je MOET doen bij een nieuwbouw lekkage: zo heb je misschien een nieuwbouwhuis gekocht dat na een jaar wachten eindelijk klaar is. Je hebt de sleutel gekregen en trekt vol goede moed het huis in. Maar dan kom je er na een maand achter dat er een grote lekkage in het plafond zit. Het water komt naar beneden en je bent ten einde raad. Wat kun je het beste doen als je een lekkage ontdekt in je nieuwbouw huis?

Wanneer is de aannemer verantwoordelijk?

In het voorbeeld hierboven ontdek je de lekkage na de oplevering tijdens de zogeheten onderhoudsperiode. Deze onderhoudsperiode van zes maanden staat vaak in de algemene voorwaarden of in de aannemingsovereenkomst. De aannemer is verplicht om een lekkage te herstellen als deze zich binnen zes maanden na oplevering van de woning voordoet.

Het is ook mogelijk dat je pas na de onderhoudsperiode erachter komt dat je een lekkage hebt. Op dat moment is de aannemer niet meer verantwoordelijk voor lekkages. Tenzij de lekkage valt onder ernstige gebreken, verborgen gebreken of afwijkingen van de technische omschrijving en/of tekeningen. Of je recht hebt op herstel in één van deze gevallen is een moeilijke vraag. Wat je in ieder geval wél kunt doen, staat in het volgende stappenplan. 

Stappenplan Lekkage Nieuwbouw

Door de lekkage in je plafond staat de vloer in je huiskamer of andere ruimte onder water. Maar ook dan is het nog niet te laat. Als jouw nieuwbouwhuis is gebouwd onder de garantie van SWK, BouwGarant of Woningborg komt het goed als je dit stappenplan volgt:

  1. Meld de lekkage zo snel mogelijk aan de bouwer. Doe dit binnen de termijn die voor de lekkage geldt. Controleer deze termijn in de koop-/aannemingsovereenkomst.
  2. Geef de aannemer de gelegenheid om de lekkage te herstellen. Ga dus niet direct zelf een vakman bellen (in de volgende alinea lees je wanneer je dit wel kunt doen).
  3. Mocht de aannemer niet of onjuist reageren, dan kun je hem door middel van een ondertekende brief aansprakelijk stellen. Stuur een kopie van de brief naar de waarborgende instantie (SWK, BouwGarant of Woningborg). 

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Wanneer je er met de aannemer niet uitkomt, kun je beroep doen op je rechtsbijstandverzekering, als je die hebt. Je kunt de rechtsbijstandverzekering gebruiken voor vragen over de verantwoordelijkheid bij nieuwbouw lekkage en/of voor het schrijven van je brief naar de aannemer. De juridisch adviseur kan ook informatie geven over wanneer jij het recht hebt om zelf een vakman in te schakelen, bijvoorbeeld voor lekdetectie. 

Lekkage nieuwbouw: wanneer schakel je een vakman in?

Als de aannemer het lek niet herstelt binnen de verplichte termijn (of zelfs niet reageert) kan de schade alleen maar toenemen. Moet je zelf een oplossing vinden voor het lek, maar weet je niet wat het lek veroorzaakt? Lekkageprobleem Kwijt verbindt je aan een lekdetectie expert uit je eigen regio. Deze vakman spoort het lek op en kan advies geven over hoe het probleem het beste opgelost kan worden. Als particulier of als zakelijke klant kom je in contact met een plaatselijke specialist door te bellen of te mailen. Alle verzoeken komen rechtstreeks bij de vakman terecht.

085 - 580 1686

Zoek je lokale lekdetectiebedrijf

Vul je plaats of postcode in en vind je lokale specialist

Lokale bestrijder
Lokale lekkage specialist
Vakman geselecteerd door Lekkageprobleem Kwijt.
arrow

Vind een lekkage specialist

Onze specialisten zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle lekdetectie locaties
Locations
Zoek je lokale lekdetectiebedrijf
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale specialist